Konkurrence: Vind en butik

I samarbejde med de lokale Erhvervsforeninger i Kalundborg og Gørlev sætter Erhvervsforeningen gang i et rigtigt spændende initiativ, og nu er Kalundborg klar. Høng og Gørlev arbejder fortsat på sagen.

Du kan simpelthen vinde en butik i to år med fuld support fra Kalundborgegnens Erhvervsråd og med hjælp fra et stærkt hold af lokale virksomheder.

For at vinde skal forretningsidéen bringe noget nyt til bymidterne, det kan være et anderledes tilbud, en ny måde at drive butik på eller bare en type butik eller service, som ikke er i bymidten i forvejen.

Du vil få yderst favorable betingelser i forhold til husleje, ligesom der er masser af markedsføring og support til din opstart og drift. Butikken er ikke indflytningsklar, men der er hjælp fra maler, tømrer og elektriker til at give butikken lige præcis det udtryk, du ønsker.

Vinderen skal kunne finansiere opstart og drift af butikken, og være villig til at lade en bankrådgiver vurdere det økonomiske grundlag for forretningsplanen. Vinderen skal altså ’have hånden på kogepladen’ rent økonomisk, men får professionel vejledning, sparring og support.

For at deltage skal du beskrive din butik og din forretningside, og være parat til at pitche den overfor et panel af durkdrevne forretnings- og markedsføringsfolk. Du kan hente hjælp og inspiration her.

For at komme i betragtning skal beskrivelse og forretningsplan sendes til Erhvervsrådet på mail  info@kalundborgerhverv.dk

Du er velkommen til at vedhæfte video eller billeder.

Processen for Vind en butik

Efterfølgende vil der blive udvalgt tre potentielle vindere, der skal pitche for et panel af ’eksperter’ før vinderen kåres.

Spørgsmål kan rettes til projektleder Morten Hass Augustsen på mail mha@kalundborgerhverv.dk eller på telefon 40 73 50 85.

Hvad er det du vinder?

Hvis du ender med at blive vinder af konkurrencen ’Vind en Butik’ i Kalundborg får du et rigtig godt udgangspunkt for at lykkes med din drøm. Bag dig står nemlig en gruppe lokale virksomheder, der gerne vil støtte op om dit projekt. Du skal selv tage den økonomiske risiko og ’have hånden på kogepladen’, have den gode idé OG være dygtig til at drive forretning. Gruppen af lokale virksomheder har til gengæld sørget for at samle en masse hjælp, der får dig godt i gang og holder dig på sporet.

Et godt sted at starte

Først og fremmest får du tilbudt et lokale tæt ved gågaden i Kalundborg på meget favorable vilkår.

Medie- og markedsføringsrådgivning

Sjællandske Medier byder ind med opstartshjælp, hvor du ved møder får vejledning om generel markedsføring, valg af kanaler, de rigtige budskaber, digitalt og print-on, brugen af betalt og redaktionelt indhold og meget andet.

Opstartshjælpen munder ud i, at I sammen udvikler en markedsføringsplan for butikkens første år og planen understøttes af løbende sparring fra Sjællandske Medier gennem forretningens første to års levetid.

Hjælp til at komme godt fra start med alt det formelle
BDO hjælper dig til at få startet virksomheden helt rigtigt op. Du skal vælge en virksomhedsform, du skal have et cvr-nr., du skal have et system for, hvordan du holder regnskab med indtægter og udgifter, beregner moms og betaler skat samt en masse andet. BDO sørger for, at du kommer godt fra start med de praktiske ting, ved at mødes med dig 2-3 gange i opstartsfasen og vejlede dig til, hvordan det gøres.

Budgetlægning og budgetopfølgning
Et godt budget er et af de vigtigste værktøjer for at drifte en succesfuld virksomhed. Med budgettet i hånden får du et klart billede af, hvor store dine udgifter må være og hvad du skal tjene måned for måned – både i det hele, men også fordelt på butikkens forskellige varer og aktiviteter. Det sikrer, at du hele tiden har en finger på pulsen i forhold til din indtjening, at du får tjent, hvad du skal, men også at du ved det i god tid, hvis noget skal laves om. Sparekassen Sjælland-Fyn hjælper dig med at få lavet et opstartsbudget, et likviditetsbudget og et driftsbudget og følger op på driftsbudgettet sammen med dig hver 2. måned.

Hjælp til indretning af butikslokalet
Butikslokalet skal gerne blive som du helst vil have det. Det er en vigtig del af kundeoplevelsen at lokalet er tiltalende.
Electricom tilbyder at hjælpe med at etablere lys og andet el i lokalet, ved at stille to medarbejdere til rådighed en dag. De kan dels udføre det praktiske arbejde, men er også dygtige til at rådgive om, hvordan du kan bruge lys som virkemiddel i din butik og i din udstilling.

Houg Tømrer- og Snedkerfirma byder ind med hjælp til at indrette lokalet med deres fagligheder. Om det skal handle om gulve, lofter, døre, udstillingsreoler eller noget helt andet, bestemmer du selv. Houg stiller to dygtige folk til din rådighed en dag.

Malerfirmaet Falster hjælper dig med at få helt styr på finishen i butikken ved at stille to medarbejdere til rådighed en dag. Om det er lokalets vægge, gulv & loft, inventaret eller noget tredje der skal have et nyt udseende bestemmer du selv. Malerfirmaet Falster har masser af erfaring og viden, det nødvendige udstyr og ikke mindst teknikken til at sikre, at din nye butik ser fantastisk ud, når du åbner.

Fælles for elektriker, tømrer og maler er, at du selv skal betale for de materialer der skal bruges. Arbejdsløn, dokumentation og rådgivning er derimod gratis. Har du brug for yderligere hjælp end hvad der er angivet ovenfor, er du velkommen – men ikke forpligtet – til at købe yderligere hjælp hos firmaerne.

Et betalingssystem og hjælp til valg af regnskabsprogram
Du skal kunne tage imod penge fra dine kunder og du skal kunne holde styr på, hvad der går ind og ud af kassen. Til det skal du bruge et betalingssystem og et regnskabsprogram. Det sikrer, at du får gjort det rigtigt, beholder overblikket og ikke bruger unødvendigt mange kræfter på det. 2DoIT stiller et kassesystem til rådighed de to første år og vejleder dig i valg af regnskabsprogram.

Hjælp til gode og sikre aftaler
Når du starter butik, skal du indgå en række aftaler. Du skal lave kontrakter med leverandører og samarbejdspartnere og som forretningsdrivende påtager du dig også et ansvar for, hvad du sælger og hvordan. Advokatfirmaet MachenhauerNielsen hjælper dig med et opstartsmøde, hvor de klæder dig på i forhold til, hvilket ansvar du påtager dig og hvordan du sikrer dig i den sammenhæng. De følger op med et møde hvert halve år de næste to år, hvor du kan få råd og vejledning om eksempelvis leverandøraftaler, tvister eller andet, der er relevant for driften af din butik.

Forretningsudvikling, løbende sparring og masser af netværk
Som selvstændig erhvervsdrivende støder du på en lang række udfordringer og spørgsmål, som du ikke nødvendigvis kender svaret på eller ved, hvor du kan gå hen og finde svaret på. Kalundborgegnens Erhvervsråd tilbyder sparring og vejledning, adgang til en række lokale netværk af andre erhvervsdrivende og spændende kurser og temamøder. Du får to års medlemskab til Erhvervsrådet og dermed adgang til alle Erhvervsrådets tilbud.

Seneste nyheder